2011. január 30. 15:00
Carissimi: Balthazar
Giacomo Carissimi: Balthazar lakomája,
misztériumjáték - szcenírozott előadás.
A Nemzeti Filharmónia szervezésében január 30-án a budapesti Nagymező úti Thália Színházban két előadásra kerül sor, két bérletes előadásra, amelyen a Collegium Musicum Jaurinense Giacomo Carissimi "Historia di Balthassar" című oratorio-jának szcenírozott változatát mutatja be két felvonásban.
Izgalmas és szép kihívás ez nekünk. A Baltazar már a negyedik Carissimi-oratorio lesz, amelyet bemutatunk, kar-tételei messze a legkönnyebbek, az eddigiekkel összevetve, a dráma dinamikája, az asztaltársaság plasztikus megjelenítésének zenei megoldásai azonban magasan a többi oratorio fölé elemik a Baltazárt. A király által elkápráztatott tömeg egyrészt a kórus nagy masszájában, másrészt a virtuóz, nagy da capo áriákban megszólaló egyének hangjában válik rémisztően kézzelfoghatóvá. A tömeg csak a hangadókat ismétli. Az elkápráztatott egyén azonban, és ez már szinte a perverzió határát súrolja, háromsoros szekvencia-strófákban avat be bennünket a hedonálás rejtelmeibe, abban a strófában, amelyben egyébként hittitkok és szentek nagy tettei szólalnak meg! Hátborzongató: ahogyan Baltazár király a szent edényekbe tölti a lakoma étkeit, úgy Carissimi a szekvencia-strófa szent edényében tálalja nekünk a lakoma élveteg szövegét.
A kéz megjelenése jelenti a két felvonás cezúráját! A király rémült racitativoi komoly kontrasztot jelentenek az első felvonás nagy áriáival szemben, de igazi ellenpontjuk majd Dániel próféta szenvtelen, egyre emelkedő hangmagasságon elmondott jövendölése lesz.
Mené = Isten számba vette a királyságodat, és véget vetett neki
Tekél = megmért a mérlegen és könnyűnek talált
Parszin = feldarabolta országodat, aztán a médeknek és a perzsáknak adta.
A király szomorú végét a két mesélő zeneileg szinte már könnyed duettje meséli el, amelyből hiányzik a Jephte-ben tapasztalt megrendültség, ahogyan a zárókórusból is! Helyét átveszi a moralizálás, a Carmina Burana hangulatát idéző nagy, bájos közhelygyűjtemény.
Reméljük, méltó módon sikerül színpadra állítanunk e nagyszerű művet. Parádés szereposztásunkkal kissé még csigáznám az érdeklődést, a koreográfiát Tárnoki Tamás tervezi meg és tanítja, a zenei rendező Kelemen Áron OSB és Soós Gábor orgonaművész.
(forrás: a CMJ honlapja)